Terkini

'Kemenangan Zahid, tanda UMNO tidak mahu berubah' - Penganalisis


Pertandingan jawatan Presiden UMNO semalam berakhir dengan kemenangan selesa buat Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, menewaskan Tengku Razaleigh Hamzah dan Khairy Jamaluddin.

Sementara itu, Datuk Seri Mohamad Hasan pula, diumumkan sebagai Timbalan Presiden UMNO. Datuk Seri Ismail Sabri, Datuk Seri Khaled Nordin dan Datuk Seri Mahdzir Khalid pula menang jawatan Naib Presiden dan 25 calon menganggotai Majlis Tertinggi UMNO. 

Namun pada pandangan penganalisis politik, Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, kemenangan Zahid Hamidi sebagai Presiden UMNO yang ketujuh itu jelas menunjukkan bahawa akar umbi parti berkenaan tidak mahu berubah. 

Katanya, usaha UMNO untuk meraih kembali kepercayaan rakyat untuk menyokong UMNO semula juga dilihat sukar kerana akar umbinya masih mengekalkan orang lama dalam parti. 

"Hasilnya menunjukkan UMNO tidak mahu berubah, bahkan tidak dapat diperbaiki," katanya memetik laporan dari Free Malaysia Today

"Ahli UMNO masih mengikut apa yang pemimpin mereka mahu, termasuk Ketua Bahagian UMNO memberitahu mereka siapa yang harus dipilih," katanya lagi. 

Dari sudut lain pula, kemenang Zahid Hamidi sebagai Presiden UMNO ketujuh itu adalah satu berita baik buat Pakatan Harapan (PH) untuk berdepan dengan UMNO pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), kerana kelemahan kepimpinan parti itu dapat dibaca oleh pihak kerajaan. 

About jus oren

Powered by Blogger.