Terkini

'Sakit hati tengok, baik tak payah datang mengundi!' - Netizen kesal segelintir rakyat Malaysia tak hargai peluang mengundi PRU14


Viral di media sosial beberapa gambar kertas undi yang menunjukkan kesemuanya telah 'dicemari' dengan tulisan yang tidak sepatutnya sehingga membuatkan kertas undi itu dikira sebagai undi rosak. 

"Geng undi rosak betul-betul tunaikan niat mereka. Rugi, tunggu lima tahun untuk turunkan Barisan Nasional (BN) yang dah mentadbir selama 60 tahun untuk buat undi rosak?" tulis @HafizRayyan yang kesal dengan tindakan individu-individu yang tidak bertanggungjawab itu. 

Berdasarkan dari gambar-gambar yang dikongsikan, ada individu yang memangkah untuk semua calon dan juga ditulis perkataan-perkataan seperti 'lebai', 'jilat madey', 'Undi rosak', 'Babi', 'Tenang is good' dan sebagainya. 




Di media sosial, netizen meluahkan rasa kesal terhadap golongan tidak bertanggungjawab itu dan menggesa pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyiasat dan mengambil tindakan terhadap individu-individu yang terlibat atas kesalahan berkongsi gambar kertas undi di media sosial. 

"Sedangkan belia yang tak cukup umur, beria-ria nak turun mengundi demi negara. Hat ni pergi buat undi rosak. Bodoh!" - @mssngnja

"Undi rosak ni dah macam another level of bangang-ness. Bukan bangang dah ni, tapi entalah, rasa speechless. Tak tahu nak cakap apa dah. Undi rosak satu hal, tak register sebagai pengundi lagi satu hal. Pastu sibuk nak kutuk memacam itu tak kena ini tak kena," @NoorAirinAw

"Ini bukan sekadar dia rugi, orang yang beratur di belakang dia pun terbabit sama, kena beratur di belakang vavi macam ni." @cagukuwangi

"Dah lah undi lima tahun sekali. Itupun kalau kau hidup lagi nak undi lima tahun kemudian. Kasihan orang lain beratur panjang sampai tak boleh nak mengundi sebab dah jam lima petang. Kau boleh pula buat undi rosak. Sampah!" @eyfaahalim. 

Terdahulu di media sosial semalam, ada beberapa individu dikesan memuat naik gambar kertas undi mereka di media sosial. Bagaimanapun kesemua individu terbabit enggan menerima teguran netizen dan membiarkan gambar kertas undi di laman Facebook mereka.
Berdasarkan kenyataan Pengerusi SPR, Tan Sri Mohd Hashim Abdullah yang disiarkan Bernama pada 3 Mei 2018 melarang pengundi menularkan gambar mana-mana dokumen seperti kertas undi, borang atau sampul berkaitan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

Mana-mana individu yang didapati melakukan kesalahan itu boleh dikenakan tindakan di bawah Seksyen 3 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Akta 5). Jika sabit kesalahan, mereka boleh dipenjara tidak melebihi dua tahun atau didenda tidak melebihi RM5,000 atau kedua-duanya sekali. 

BERITA BERKAITAN: 

About jus oren

Powered by Blogger.